کد مطلب: 215657
بابا، مامان، کودکي من کو؟
کودکي در ميان تبليغات/ آينده نامعلوم کودک‌مانکن‌ها در دنياي رنگارنگ بلاگرهاي اينستاگرامي
تاریخ انتشار : 1401/04/18 11:39:41
نمایش : 911
کسب درآمد از موجودي که هنوز حق انتخاب آينده خود را ندارد در نظر همه غيراخلاقي است؛ اما متاسفانه در نظر گرفتن اخلاق و حقوق ديگران وقتي که پاي پول در ميان باشد، به‌کلي از ياد مي‌رود.
به گزارش جهانبين نيوز؛ اين روزها شاهد بروز پديده‌اي نوظهور به نام بلاگري در فضاي مجازي هستيم که به واسطه آن افراد اقدام به کسب درآمد مي‌کنند.
 
بلاگرها امروز کاربراني فعال در اينستاگرام و توئيتر هستند و اين فضا را به‌طور کامل در دست گرفته‌اند، در اين بين جذب فالوور اهيمت بالايي دارد و اين بلاگرها براي دستيابي به اين هدف از هيچ کاري ابا ندارند.
 
انتشار روزمرگي‌ها، خصوصي‌ترين قسمت زندگي، تفريحات، آشپزي‌ها و... ازجمله مهم‌ترين توليداتي هستند که همه روزه در فضاي مجازي شاهد آن هستيم، اما در اين بين نبايد از تبليغاتي که اين کاربران براي کسب درآمد انجام مي‌دهند غافل شد، متاسفانه در بيشتر موارد بازيگر محتواهاي تبليغاتي در اين پيج‌ها کودکاني بوده که ناخواسته و حتي از دوران جنيني وارد بازار کارشده و به‌عنوان نماينده يک تجارت، فعال هستند.
 
کودکي که همه تلاشش را مي‌کند تا به جاي بازي در دنياي کودکانه آن‌گونه که از او خواسته شده است و به مانند يک مانکن راه برود و رفتار کند شايد در اين بين دچار استرس و ترس‌هايي هم شود که نکند درست و آنگونه که بايد و شايد کار از آب درنيايد، حال بماند که تمرين‌ها براي اين حرکات چند ساعت از وقت آن بچه را گرفته و تا چه حد تنبيه شده است.
 
مديريت اين پيج‌ها در بيشتر موارد با مادران است و متاسفانه شاهديم که اين مادران براي حفظ تجارت خود اقدام به بارداري و آوردن فرزند ديگر مي‌کنند چراکه ارتباط اين بلاگرها با برندها منوط به داشتن فرزند خردسال است و اگر فرزندشان بزرگ شود بسياري از موارد شغلي از دست آن پيج که ديگر به يک تجارت‌خانه تبديل شده است مي‌رود.
 
حضور کودکان در فضايي مانند اينستاگرام آن هم با ظاهري نامناسب و براي تبليغ به منزله تمرين براي فساد است
 
مهديان روانشناس در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ چهره خاص کودکان را يکي از علل مهم براي سوءاستفاده والدين از فرزندان در تبليغات عنوان و اظهار کرد: اجبار کودک به لبخند مصنوعي، آرايش مو و صورت کودک، تاکيدشان براي خواند شعر يا ترانه نامناسب با سنش با توجه به اينکه اين کار براي آن کودک نامفهوم است، ازجمله اقداماتي است که توسط گردانندگان ابرپيج‌ها صورت مي‌گيرد.
 
وي با بيان اينکه حضور کودکان در فضايي مانند اينستاگرام آن هم با ظاهري نامناسب به منزله تمرين براي فساد است، چراکه اين کودکان به درخواست والدين نقاب بر چهره زده و کارهايي را انجام مي‌دهد که هيچ تناسبي با سنش نداشته و درواقع نوعي مطرح شدن غلط از شخصيت کودک است اضافه کرد: اين اقدامات در آينده منجر به مشکلات رشدي، اجتماعي و ضداجتماعي در کودک مي‌شود.
 
 مهديان با اشاره به اينکه کودک بايد تا سن هفت سالگي به حال خود رها شود و آزادانه مطابق برنامه طبيعي رشد کند، ادامه داد: اقدام والدين براي انجام کارهايي که والدين مي‌خواهند به‌نوعي کنترل خارجي است و اجبار، تقلب اجحاف در اين نوع رفتار موج مي‌زند.
 
اين روانشناس بيان داشت: کودکي کردن کودک حق مسلم اوست و والدين در قبال کودک براي فراهم ساختن زمينه تحقق آن موظف هستند، وادار کردن کودک به اعمال نامناسب سن باعث کاهش اعتماد به نفس در وي مي‌شود.
 
وي بيان داشت: کودکي که با جلب توجه ديگران و عرضه خود به آن‌ها رشد کرده، بزرگ شده و زندگي کرده است در غياب آن هويت خود را از دست مي‌دهد و اين موضوع سلامت کودک را در حال و آينده به خطر خواهد انداخت.
 
مهديان تاکيد کرد: استفاده از کودکان براي تبليغات مصداقي بارز از سوءاستفاده است و از آنجايي که اين اقدام تشويق و تنبيه‌هايي به همراه دارد اثرات منفي ماندگاري بر روحيه کودک مي‌گذارد.
 
وي ادامه داد: تحقيقات حاکي از آن است که کودکان و خصوصا دختربچه‌هايي که ابزار تبليغات مي‌شوند ممکن است مورد آزار رواني يا جسمي قرار گيرند.
 
به گزارش جهانبين نيوز؛ شبکه اجتماعي اينستاگرام موجب رونق يافتن کسب‌ و کارهاي کوچک شده است، اما فرهنگ مبتذلي در بعضي لايه‌هاي آن جريان دارد، که نگران‌کننده است، اين موضوع که کسب درآمد از موجودي که هنوز حق انتخاب آينده خود را ندارد در نظر همه غيراخلاقي است؛ اما متاسفانه در نظر گرفتن اخلاق و حقوق ديگران وقتي که پاي پول در ميان باشد، به‌کلي از ياد مي‌رود حتي اگر آن حق از آن فرزندان باشد.


 
پدر و مادرها براي يک لايک يا فالوور بيشتر، حيثيت کودکشان را به خطر مي‌اندازند
 
مرتضي عسگري رئيس پليس فتاي چهارمحال و بختياري در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ اظهار کرد: براساس حقوق کودکان در کنوانسيون بين‌المللي کودک که ايران نيز از سال 72 به آن پيوست الزاماتي براي خانواده‌ها درنظر گرفته شده است که درمورد کودکان بايد رعايت شود.
 
وي با بيان اينکه تا سن 18 سالگي افراد کودک محسوب مي‌شوند ادامه داد: در اين مدت کودک حقوقي را نسبت به والدين دارد ازجمله اينکه والدين در اين مدت بايد بر رفتار کودکان در فضاي مجازي نظارت داشته باشند و هر مشکلي براي فرزندان پيش آيد که باعث شود کودک تبديل به مجرم شود، خانواده بايد در مقابل قانون پاسخگو باشد.
 
عسگري تاکيد کرد: در ديگر کشورها شاهديم که والدين رفتارهاي نظارتي بر فعاليت فرزندان خود در فضاي مجازي ندارند و حضور بي‌مهاباي کودکان در اين فضا سبب مي‌شود سرپرستي کودکان از خانواده‌ها گرفته و به نهادهاي حمايتي سپرده شوند.
 
رئيس پليس فتاي چهارمحال و بختياري با اشاره به تبعاتي که انتشار عکس‌هاي خصوصي کودکان در فضاي مجازي توسط والدين دارد ادامه داد: متاسفانه ما شاهديم براي کودکي که هنوز متولد نشده از سوي پدر يا مادر يک صفحه اجتماعي ايجاد مي‌شود و عکس‌ها از قبل از تولد و در لحظه به لحظه رشد کودک به اشتراک گذاشته مي‌شود، اين کلکسيون گاهي همراه مي‌شود با کليه رفتارها و شيطنت‌هاي کودکان و اين درحالي است که در بيشتر موارد کودک در بزرگسالي خود رفتارش را تقبيح مي‌کند.
 
وي با اشاره به عدم توجه والدين به مشکلاتي که در آينده براي کودکان پيش خواهد آمد يادآور شد: اين پدر و مادرها حتي براي يک دنبال‌کننده يا لايک بيشتر حاضر هستند تصاوير و فيلم‌هاي کودک خود را منتشر کنند و حتي در برخي از موارد حيثيت کودک را نيز به خطر مي‌اندازند.
عسگري بيان داشت: کودکي که حريم خصوصيش اين‌گونه نقض مي‌شود در آينده اگر بخواهد در جايي مشغول به کار شود يا تشکيل خانواده دهد، با مشکل مواجه مي‌شود و در برخي از موارد شاهديم که بچه‌ها در بزرگسالي انزواطلب شده و نسبت به فضاي مجازي تنفر پيدا مي‌کنند.
 
رئيس پليس فتاي چهارمحال و بختياري با اشاره به رشد با شيب تند اين‌گونه رفتارها در سال‌هاي قبل خاطرنشان کرد: در سال‌هاي اخير با ارتقاي سواد رسانه‌اي که مورد تاکيد رهبر معظم انقلاب هم بوده بروز اين‌گونه رفتارها درحال کنترل است.
 
کودک در بزرگسالي مي‌تواند از پدر و مادر خود در مورد انتشار تصاويرش در فضاي مجازي شکايت کند
 
وي به سخن رهبر معظم انقلاب که فرمودند از فضاي مجازي استفاده کنيد اما استفاده درست اشاره و يادآور شد: فرهنگ‌سازي براي استفاده از فضاي مجازي مورد تاکيد رهبر انقلاب است و اگر اين موضوع مورد توجه قرار گيرد، ديگر شاهد بروز چنين انفاقاتي نخواهيم بود.
 
عسگري تاکيد کرد: در قوانين جرايم رايانه‌اي انتشار يا در دسترس ديگران قرار دادن اطلاعات خصوصي، جرم است و کودک بعد از رسيدن به سن بزرگسالي مي‌تواند از کودک خود شکايت کند و تا قبل از آن مي‌تواند از مراکز حمايتي کمک بگيرد اما در جامعه ما به دليل سنتي بودن اين موضوع هنوز باب نشده است.
 


رئيس پليس فتا چهارمحال و بختياري با اشاره به ماده 745 قانون مجازات اسلامي گفت: در اين قانون جزئيات مجازات درخصوص انتشار صوت، تصوير، فيلم و... در فضاي مجازي يا در دسترس قرار دادن که عرفاً منجر به هتک حرمت شود توضيح داده شده و مجازات آن را حبس از 91 روز تا دو سال و جزاي نقدي از 5 ميليون ريال تا 40 ميليون ريال عنوان کرده است.
 
وي ناآشنايي خانواده‌ها به قانون و درنظر نگرفتن حريم خصوصي براي کودکان را علت اصلي انتشار عکس و فيلم کودک در فضاي مجازي عنوان کرد و بيان داشت: برخي از اين رفتارها زيبنده فرهنگ اسلامي نيستند و همه برگرفته از فرهنگ غربي و تقليد از برخي از سلبريتي‌ها هستند.
 
به گزارش جهانبين نيوز؛ تا همين چند سال پيش، والدين مي‌ترسيدند که با پخش شدن عکس فرزندانشان، خون به پا شود اما حالا هزاران خانواده از راه تبليغات از طريق فرزندان‌شان، کسب درآمد مي‌کنند.

تجربۀ شهرت و کار در کودکي دو چيز متفاوت هستند که گاهي به يکديگر گره مي‌خورند، مردم به کودکي که ترکيبي از اين دو را با هم دارد، ديگر کودک کار نمي‌گويند و دلشان براي او نمي‌سوزد، اين کودکان جزء بچه‌هاي خوشخبتي طبقه‌بندي مي‌شوند که شانس از ابتدا به آن‌ها رو کرده است، ولي بايد بدانيم آسيب‌هاي زيادي در کمين اين کودکان قرار دارد.
 
انتهاي پيام/1026ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg